Blog o zarabianiu w internecie

Poczytaj nasze porady o tym, jak można łatwo zacząć zarabiać w internecie nie mając pieniędzy, a dysponując jedynie wolnym czasem.

Jak zarabiać na własnej stronie internetowej lub blogu?

Własna strona internetowa


Jak już wiesz stworzenie własnego serwisu internetowego (np. bloga) wymaga pewnych nakładów finansowych i/lub własnej pracy. Jednak możliwości zarobkowe są tutaj zdecydowanie większe niż w przypadku klikania w reklamy czy wypełniania ankiet. Można więc mówić tutaj o pewnego rodzaju inwestycji. Zainwestowaliśmy pewną kwotę w powstanie serwisu internetowego, jego promocję i tworzenie treści, a teraz oczekujemy zwrotu z inwestycji w postaci przychodów generowanych przez ten właśnie serwis internetowy. Na czym możemy więc zarabiać mając własny serwis internetowy?

Zarabianie na reklamach
Większość serwisów internetowych zarabia na reklamie, bo na najprostszy sposób na generowanie przychodów ze strony internetowej. Najprostszy ale nie jedyny. Poniżej przedstawiamy kilka niezawodnych źródeł na zarabianie z własnej strony internetowej.

1.Reklama display
Reklama display to nic innego jak reklamy wyświetlane bezpośrednio na Twojej stronie internetowej. Formatów reklamowych jest całe mnóstwo poczynając od prostych banerów reklamowych, a na tapetach (reklama jako tło Twojej strony) i reklamach wideo kończąc. Oczywiście nie wszystkie formaty reklamowe będziesz mógł wykorzystać w swoim serwisie. Jeśli na przykład nie posiadasz własnych materiałów wideo podpiętych pod własny player, to raczej nie masz szans wstawić reklamy typu pre-roll czyli reklamy wyświetlającej się przed właściwym materiałem filmowym. Ale jak już wspomnieliśmy formatów reklamowych jest całe mnóstwo, dlatego nie ma się czym przejmować, że nawet kilka z nich nie będzie można będzie zrealizować na Twojej stronie internetowej.

O wielkości potencjalnych przychodów z reklam decydują przede wszystkim cztery główne czynniki. Są to:
-ilość unikalnych odwiedzin strony
-ilość wygenerowanych odsłon serwisu
-ilość jednostek reklamowych na jednej podstronie serwisu
-rodzaj serwisu internetowego.

Pierwsze dwa czynniki świadczą o popularności Twojego serwisu czyli tak naprawdę ile osób go odwiedza i co robią na Twojej stronie. Ilość unikalnych odwiedzin strony to liczba unikalnych osób, które Twój serwis internetowy odwiedziły w jakimś odcinku czasu (np. w ciągu ostatnich 30 dni). Osoby te mogły wejść na Twoją stronę i na przykład przeczytać tylko jeden artykuł. Ale mogły one równie dobrze przeczytać kilka/kilkanaście artykułów czyli odwiedziły więcej podstron Twojego serwisu. Więcej podstron to więcej pokazanych reklam tym użytkownikom, a tym samym większe potencjalne Twoje zarobki.

Na każdej podstronie serwisu możesz znaleźć miejsca do wyświetlania reklamy np. baner na górze strony, reklama w tekście oraz baner na dole strony. Tych miejsc może być 2-3, a może być 4-6, a nawet więcej. W każdym z nich możesz wyświetlać inną reklamę, a tym samym zwiększać potencjalnie swoją możliwość zarobkowania. Pamiętaj jednak, że ludzie odwiedzający Twoją stronę nie lubią zbyt dużej ilości reklam (tym bardziej jakiś nachalnych reklam typu wyskakujące okienka przysłaniające stronę). Bardzo łatwo można zrazić takiego użytkownika do korzystania z Twojego serwisu. Dlatego ważne jest, żeby znaleźć taki złoty środek czyli w naszym przypadku ilość jednostek reklamowych, która z jednej strony pozwoli Ci zwiększyć zarobki, a z drugiej nie zniechęci użytkowników do wchodzenia na Twoją stronę. Takim rozsądną ilością jest 3-5 jednostek reklamowych na jednej podstronie serwisu.

Przychody z jednej reklamy mogą być bardzo różne. To zależy przede wszystkim od produktu czy usługi, którą reklamujesz. Są produkty luksusowe, które dają ogromną marżę sprzedającym i tym samym są oni w stanie płacić znacznie więcej za reklamę. Produkty te są zawsze drogie i są w zasięgu jedynie ludzi bogatych. Dlatego firma, która je reklamuje chciałaby wyświetlać swoje reklamy w serwisach, które odwiedzają ludzie bogaci typu biznesmeni, menadżerowie, właściciele firm, rentierzy itp. Raczej nie będą ich szukać w serwisach internetowych pokazujących śmieszne filmiki czy serwujących plotki ze świata celebrytów. Pewnie będą ich szukać w serwisach poświęconych finansom, prowadzeniu firmy itp.

Ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość Twoich zarobków z reklam jest model rozliczenia. Można wyróżnić tutaj 3 główne modele rozliczeń:
-CPM – czyli reklamodawca płaci określoną kwotę za 1000 wyświetleń reklamy
-CPC – reklamodawca płaci określoną kwotę za unikalne kliknięcie w reklamę
-CPA/CPL – to modele rozliczeń, w których reklamodawca zapłaci reklamobiorcy tylko wtedy, jeśli użytkownik, który kliknął w reklamę zrobi coś jeszcze np. dokona zakupu, zarejestruje się w serwisie reklamodawcy, wypełni ankietę itp.

Ile zatem można zarobić z reklam wyświetlanych w serwisie internetowym? Oczywiście stawki będą bardzo różne w zależności od serwisu internetowego i jego popularności, ale będą się one wahać od 0,50 zł to nawet kilkunastu złotych na każde 1000 odwiedzin strony.

2.Mailing
Mając własny serwis internetowy grzechem jest nie zbieranie adresów mailowych odwiedzających użytkowników, ponieważ wtedy świadomie ograniczamy sobie możliwości zarobkowe. Dobry serwis internetowy pozwala założyć odwiedzającemu go użytkownikowi tak zwane konto użytkownika czyli rejestrację w serwisie. Podczas tej rejestracji zbieramy adresy mailowe użytkowników, które następnie możemy wykorzystać do wysyłania do zarejestrowanych użytkowników reklam. Oczywiście w myśl ustawy o RODO musimy zadbać o to, żeby taki użytkownik wyraził zgodę na otrzymywania takiej korespondencji handlowej (podczas rejestracji powinien on zaznaczyć, że zapoznał się z regulaminem serwisu oraz, że wyraża zgodę na otrzymywanie reklam na swoją skrzynkę mailową).

W jaki sposób zachęcać ludzi do rejestracji w Twoim serwisie? Może to być robione na przykład poprzez ograniczenie dostępu do części treści serwisu (np. użytkownik może bez rejestracji przeczytać tylko część artykułu, a cały dopiero po założeniu konta użytkownika). Można także zachęcić użytkowników do rejestracji poprzez zaoferowanie im jakiś dodatkowych korzyści np. dostępu do ebooka napisanego przez Ciebie.

Dobra baza mailingowa czyli lista adresów mailowych może być prawdziwą żyłą złota i możesz zarabiać na niej latami nawet nie prowadząc już (aktualizując) swojego serwisu. Do takiej bazy możesz wysyłać reklamy zlecane Ci przez zewnętrznych reklamodawców (np. domy mediowe). Możesz też wykorzystać ją do wysyłki reklam własnych produktów i usług co jest najprostszym i najtańszym sposobem na pozyskiwanie klientów.

Zarobki z mailingów wahają się od 0,50 zł do nawet 2-3 zł za jedno kliknięcie.


3.Sprzedaż gadżetów
Wiele popularnych stron internetowych próbuje (często z niezłym skutkiem) sprzedawać różne gadżety związane z tą stroną. Są to na przykład kubki, koszulki, breloczki z logo serwisu. Warunek jest jeden – musi to być serwis popularny, z dużą liczbą odwiedzin.

4.Płatny dostęp
Jeśli masz bardzo unikalną treść, która może być bardzo pomocna dla użytkowników, możesz spróbować zarabiać na jej płatnym udostępnianiu. Jeśli użytkownik będzie chciał przeczytać jakiś artykuł, ściągnąć jakiś plik to będzie musiał najpierw za to zapłacić. Płatność taka może być zrobiona za poprzez wysłanie SMSa. Taki płatny dostęp do artykułu lub pobrania pliku często stosują strony zawierające porady prawne, finansowe itp. Na przykład użytkownik poszukujący umowy wynajmu garażu chętnie za drobną opłatą ściągnie plik z gotową umową, która będzie napisana profesjonalnie. Zrobi to taniej niż jakby miał się udać bezpośrednio do prawnika.

5.Prenumerata
W Polsce jest to jeszcze stosunkowo mało popularna forma zarabiania na publikowanych treściach (Polacy po prostu nie lubią płacić za treści w internecie), ale na pewno z czasem będzie zyskiwała na popularności. Za granicą na przykład wiele wydawnictw gazet i magazynów już z korzysta z tej formy zarabiania. W zamian za miesięczny abonament umożliwiający dostęp do wszystkich treści serwisu, użytkownik może liczyć na to, że nie będzie bombardowany licznymi reklamami w serwisie.